Obiektywnie

Myśl holistycznie! Czyli jak nie dreptać za tłumem i tworzyć dobre projekty.

Jak często powielasz opinie i oceny w większości zasłyszane w TV czy przeczytane w sieci? Jak często sięgasz do utartych przekonań, powtarzasz ten sam schemat działania i wciąż dziwisz się, że masz te same efekty? Jeśli uświadomiłeś sobie, że tak właśnie robisz, przeczytaj ten wpis. Liczę, że zmieni on Twoje podejście do pracy analitycznej, która jest podstawą efektywnego dobrania narzędzi dla każdego projektu.

Oczywiste oczywistości

Pracując w public relations często zabierasz się za pracę koncepcyjną, myślisz nad rozwiązaniem, szukasz pomysłów. Zdarza się, że do części analitycznej podchodzisz trochę „na odczepnego”? Przyjmujesz za pewnik, co wielokrotnie usłyszałeś, nie analizujesz tzw. oczywistych oczywistości? Jeśli tak, cierpisz na powszechną dolegliwość chodzenia na skróty lub, mówiąc inaczej, powielania przekonań. To zjawisko zupełnie naturalne i ma związek z naszą percepcją. Mózg człowieka nieustająco przetwarza dane, a w sytuacji powtarzalności określonych znamion, podsuwa nam konkretne myśli, tezy czy wnioski. Gdy jako dziecko raz dotkniesz płomienia, zapamiętasz na całe  życie, że ogień parzy i więcej tego nie zrobisz. To mechanizm który teoretycznie nas chroni. W pracy analitycznej jednak przeszkadza.

Przecież nigdy tak nie robiliśmy…

Ile razy, pracując nad projektem, słyszałeś, że tak się nie robi, nigdy nie robiło, że coś robiło się inaczej i właśnie tak należy to robić i … ulegałeś? Jednemu z naszych klientów zaproponowaliśmy kampanię promocyjną skierowaną do jego obecnych, a nie, tak jak zwykle, potencjalnych klientów. Argumentowaliśmy, że warto w kampanii docenić obecnych, co powinno równie skutecznie zachęcić i potencjalnych. Pomysł nie został kupiony, bo „przecież nigdy tak nie robiliśmy”. Tymczasem niedawno jeden z operatorów telekomunikacyjnych obwieścił w swoich reklamach, że to absurd, że promocje są dla nowych i że oni mają super ofertę dla swoich „starych klientów” 🙂 Reklama nam się bardzo podoba, cieszymy się, że ten zespół marketingowy nie chodzi na skróty!

Odsuń na bok przekonania

Co zrobić, by tworzyć podobnie dobre koncepty? Zakwestionuj każdą „oczywistą oczywistość”. Przeanalizuj fakty, odnieś się do źródłowych danych i odsuń przekonania na dalszy tor. Również własne, do których to większość z nas jest przekonana najbardziej.

Na koniec jeszcze jedna drobna anegdotka z agencyjnego podwórka. Anegdotka na temat zbiorowych przekonań. Nasz klient wpadł na pomysł wybudowania w mieście przybytku, w którym  kąpieli mogłyby zażywać osoby bezdomne. Budowa ruszyła, akcja w trakcie, tylko nikt nie potrafi odpowiedzieć na pytanie, iluż tych bezdomnych przebywa w tym niewielkim mieście 🙂 Wystarczy przekonanie, że są!

Justyna Lulkiewicz